Balance og selfcompassion

For en måneds tid siden skrev jeg noget om forsvar og vort sinds evne til at beskytte sig selv.

Jeg vil tillægge et tredie system til vores forsvars evner, nemlig vores emotionelle immunsystem. Det handler om vores følelses liv og måden vi navigerer med og qua vores følelser.

I min verden er omsorg for mig selv lige så vigtig som omsorgen for andre. Jeg kunne også kalde det sund narcissisme eller self compassion.

Er du god til at huske på at holde af dig selv, at gøre ting som gør dig glad i låget og får dig til at boble inden i.?

Jeg snakker her om hjerne og hjerte dialog. Når du tænker med dit hjerte skaber du harmoni og balance i krop, sjæl og sind. Du skaber balance i dine tanke mønstre såvel som i dine indre organer.

Mange mennesker er tilbøjelige til at tro at tankevirksomhed kun foregår via hjernen. Måske har de glemt deres hjertes sprog, måske ligger det på et kæmpe lager godt gemt og noget støvet.

Overvej at tage det ned fra hylden og frem i lyset og mest af alt BRUG DET.

Overvej at ordinere dig selv EGENOMSORG mindst en gang dagligt i 10 minutter.

For mig betyder det, at jeg taler med mit hjerne/hjerte sprog, at jeg kan stå ved mig selv fuldt og helt og opnå en god og sund balance langt det meste af tiden, hvilket skaber grobund for et sundt forsvar.

Lidt fakta: Direkte kontakt mellem hjerte og hjerne sker via vores
centralnervesystem og den 10. hjernenerve; Nervus Vagus)

Læs også:  Tiden kan være en ustyrlig størrelse
Menu